Ons onderwijs

Begeleiding & ondersteuning

Op Het Westeraam staat jouw ontwikkeling voorop. Dat doen we met allerlei verschillende onderwijsactiviteiten zoals ze dat noemen. Wij willen dat jij je fijn voelt op school en goede resultaten behaalt. We zorgen er op de eerste plaats voor dat we jou goed onderwijs in de klas en daarbuiten geven. Dat doen we in onze onderwijsteams en op basis van de HW Les, waarin onze pedagogische en didactische aanpak omschreven is. Wij vinden het daarbij extra belangrijk jou goed in beeld te hebben. Zo kunnen we goed aansluiten bij waar jij bent en wat je nodig hebt om een volgende stap te zetten. Daarnaast kun je ook rekenen op persoonlijke begeleiding door jouw coach. We noemen dat de basisbegeleiding en ondersteuning bij ons op school. Soms is het zo dat de basisondersteuning niet voldoende is, er is meer ondersteuning nodig. Ook dat kan bij ons op school. Dat noemen we de extra ondersteuning. Beide vormen van ondersteuning zijn hieronder uitgewerkt, dit is ons ondersteuningsaanbod.

Ons aanbod wordt jaarlijks geëvalueerd. Dat doen we binnen onze eigen interne kwaliteitscyclus, waar ook de evaluatie met leerlingen in is opgenomen. Daarnaast evalueren we ook jaarlijks met het Samenwerkingsverband waar we onderdeel van zijn.

Welkom op onze school


kennismakings-
gesprek

We beginnen gelijk al! Na de aanmelding op onze school ontvangen wij van de basisschool of de school voor voortgezet onderwijs een dossier. Daarna plannen we een gesprek met onze toekomstige leerling en zijn/haar ouder(s)/verzorger(s). Tijdens dit gesprek gaan we op zoek naar de ondersteuningsbehoefte en kunnen leerling en ouder(s)/verzorger(s) aangeven wat zij denken nodig te hebben. Zo krijgen we meteen helder waar we met elkaar mee aan de slag moeten om de juiste ondersteuning te bieden. Dat kan zijn binnen ons aanbod, maar hier is ook ruimte om met elkaar te kijken wat wij moeten of kunnen ontwikkelen.

Als een leerling extra hulp nodig heeft vóór hij of zij op school begint, dan bespreken we dit dus al bij de aanmelding. Dat doen we natuurlijk ook later in je schoolloopbaan, als het even tegenzit.

Voor elke nieuwe leerling maken we een startdocument. Hierin staat alle belangrijke informatie over de leerling en welke hulp hij of zij nodig heeft. Dit document wordt besproken in de toelatingscommissie. Zo weten alle betrokkenen direct wat de leerling nodig heeft.

Er is altijd een warme overdracht met de basisschool of het speciaal basisonderwijs. We gaan ervan uit dat ouder(s)/verzorger(s) hier toestemming voor hebben gegeven.

Aan het begin van het schooljaar organiseren we een kennismakingsavond. Ouder(s)/verzorger(s) leren daar de coach kennen en krijgen uitleg over wat het schooljaar gaat brengen.

Kernteams

Het gaat om jouw ontwikkeling bij ons op school. Toch beginnen we voor de basisondersteuning bij onszelf. We werken bij ons op school met kernteams. Dat zijn kleine teams van docenten, onderwijsassistenten en instructeurs die gedurende twee jaar in de onderbouw en later een ander team twee jaar in de bovenbouw, lesgeven aan een vaste groep leerlingen. Dat team is ook verantwoordelijk voor de persoonlijke begeleiding van de leerlingen. We vinden het belangrijk dat een vast team van docenten jou twee jaar lesgeeft en begeleidt, zodat het team jou maar ook de klas waarin je zit, goed leert kennen. Zo kunnen we de lessen beter laten aansluiten op wat jij nodig hebt, de klas goed helpen bij de ontwikkeling als groep en ook jouw persoonlijke begeleiding goed oppakken.

Onze kernteams hebben wekelijks overleg over het onderwijs bijvoorbeeld, maar ook over jouw ontwikkeling. Daarnaast zijn er in de toetsweken ook extra momenten om bij jouw voortgang stil te staan.

De schakel-basisklas

De schakel-basis klas is ook een tweejarige brugklas. Het is net een wat andere klas dan onze andere brugklassen. In deze kleine klas volg je de leerstof op het niveau van de basisberoepsgerichte leerweg. Je krijgt veel structuur en persoonlijke begeleiding van een klein team van docenten, onderwijsassistenten en het ondersteuningsteam, zodat jij na 2 jaar kan doorstromen naar de bovenbouw en je vmbo-diploma kunt halen.

Coach

Elke twee jaar werken jij en je klasgenoten dus met een vast team van docenten. Daarnaast heb je ook een persoonlijke coach die in die twee jaar jouw vaste coach is. Als jij ergens meezit, kun je altijd terecht bij je coach. Op veel vragen heeft je coach een antwoord. En anders zorgt de coach, samen met jou, ervoor dat er een antwoord komt.

Jouw coach werkt samen met jou aan jouw ontwikkeling. We hebben aandacht voor wie jij bent, wat je kwaliteiten en talenten zijn, wat je wilt worden en wie je wilt zijn. Samen met je coach kijk je wat ervoor nodig is dat te bereiken. Welke doelen stel jij jezelf? Welke stappen ga je zetten om daar te komen? Weke hulp heb je daarvoor nodig? Je hebt daarvoor individuele coachgesprekken met je coach. We betrekken je ouder(s)/verzorger(s) ook bij je ontwikkeling, daarover verderop meer.

Je hebt ook één keer per week coach-uur. Dit uur is bedoeld voor alles wat er op school gebeurt, maar ook voor jouw eigen ontwikkeling.

GroeiRadar

In de onderbouw werken we met de GroeiRadar. De GroeiRadar is onderdeel van het digitaal portfolio en kijkt heel precies naar jouw ontwikkeling binnen de verschillende vakken die jij volgt en de executieve vaardigheden (zoals plannen, organiseren en leren leren) die jij verder ontwikkelt. Omdat we een brede brugperiode van twee jaar hebben bij ons op school, kunnen we zo goed zien hoe jij je ontwikkelt. Het helpt ons ook op deze manier ons onderwijs en jouw begeleiding goed af te stemmen. Bovendien krijg jij zo ook zelf goed zicht op jouw ontwikkeling en kun je bepalen waarop je gaat inzetten. Zo zit je zelf aan het stuur van je eigen ontwikkeling. Aan het eind van leerjaar twee bepalen we op basis van jouw ontwikkeling op welk niveau (basis, kader of gemengd) je wordt geplaatst in de bovenbouw.

Leerling in Beeld

Op Het Westeraam maken we voor alle leerlingen gebruik van Cito ‘Leerling in Beeld’. Een digitale tool om extra goed te volgen wat je leert in de kernvakken (Nederlands, Engels, wiskunde). Dat doen we ook omdat we zo goed kunnen sturen op de basisvaardigheden die zo belangrijk zijn. Goed kunnen lezen, schrijven en rekenen is de basis voor alles.

We meten ook je sociaal-emotionele ontwikkeling. Misschien ken je het nog wel van de basisschool. Daar gebeurde het ook. We krijgen zo een breedbeeld van waar jij staat. Met deze informatie kunnen we nog beter bijsturen in de klas of extra ondersteuning bieden.

Digitaal portfolio

Je hebt op onze school jouw eigen digitale portfolio. Samen met jou en je ouder(s)/verzorger(s) volgen onze docenten zo jouw ontwikkeling. In het digitaal portfolio brengen we alles wat je leert samen. Misschien ken je het wel van de basisschool. We vinden het goed jouw héle ontwikkeling in beeld te brengen, niet alleen je cijfers. Bovendien vinden we het belangrijk dat jij zelf ook nadenkt (reflectie) over jouw ontwikkeling en dat vastlegt. Dat kan allemaal in het digitale portfolio.
Tijdens het portfoliogesprek dat twee keer per jaar gevoerd wordt presenteer jij je eigen ontwikkeling aan je ouder(s)/verzorger(s) en je coach. Je bespreekt welke leer- en ontwikkeldoelen belangrijk zijn voor de volgende periode. Jouw coach helpt jou om verder te kunnen groeien. Samen zorgen wij ervoor dat jouw tijd op Het Westeraam fijn is en dat jij goede resultaten behaalt.

Voor jouw ouder(s)/verzorger(s) is de coach ook het aanspreekpunt. De coach neemt contact op met thuis wanneer er iets met jou aan de hand is. Thuis of op school. Andersom kan dat ook. Jouw ouder(s)/verzorger(s) kunnen altijd contact opnemen met jouw coach. Bijvoorbeeld wanneer ze zich ergens zorgen over maken. Wij noemen dat werken vanuit de driehoek thuis, school en de leerling. Alle afspraken, plannen en ook bijzondere gebeurtenissen zetten wij in SOM, ons leerlingvolgsysteem (LVS). Dit doen wij om te zorgen dat de informatie bewaard blijft en ook voor volgende coaches en het ondersteuningsteam te vinden is.  Daarnaast hebben we op school ook verschillende ouderavonden. Je ouder(s)/verzorger(s) vinden die terug in de jaarkalender en we communiceren er ook over via de oudernieuwsbrief.

Een onderdeel van het digitaal portfolio is ook je aanwezigheid op school. Dit vinden we heel belangrijk. Samen met jou en je ouder(s)/verzorger(s) willen we hier aandacht voor hebben als dat nodig is.

FLEXlessen

Onderdeel van onze basisondersteuning zijn ook onze flexlessen. Die hebben we zowel in de onderbouw als in de bovenbouw. HW FLEX kent drie smaken:

  1. FLEXtalent: je talenten verder ontdekken en andere dingen leren dan de vakken die op je rooster staan. Denk aan sport, cultuur, taal, digitaal, communicatie enzovoort. Leuke dingen om te doen!
  2. FLEXverdieping: extra ondersteuning bij een vak dat je moeilijk vindt.
  3. FLEXverbreding: extra begeleiding bij een vak dat je op een hoger niveau volgt of wilt gaan volgen.

Onder FLEXverdieping vallen ook onze (extra) lessen sociale vaardigheden, faalangstreductietrainingen en executieve vaardigheden. We geven deze lessen en trainingen in kleine groepjes.

Je volgt minimaal twee FLEXen, waarvan altijd één FLEXtalent. Je kunt je daar digitaal voor inschrijven. Voor FLEXverdieping en verbreding stem je af met het docententeam en je coach. Zij zijn ook vrij jou te adviseren welk type FLEX bij je past. We gebruiken alle informatie over jouw ontwikkeling om het juiste FLEX aanbod samen te stellen.

… en nog meer

Daarnaast heb je ook de mogelijkheid om hulp te krijgen bij het maken van je huiswerk en is er een werkplek bij tussenuren waar je aan de slag kunt met je schoolwerk en daarbij hulp kun krijgen. Ook dyslexie en dyscalculie begeleiding maakt onderdeel uit van onze basisondersteuning, onze leerlingen maken allemaal gebruik van een laptop. Voor alle leerlingen met dyslexie wordt op de laptop software gezet die zij kunnen gebruiken bij het leren, maken van huiswerk en bij de toetsen. Wanneer leerlingen in de onderbouw zitten kunnen ze daar mee oefenen en uitproberen wat zij prettig vinden (toetsen) zodat zij bij alle examenonderdelen in de bovenbouw goed voorbereid zijn.

Een veilig leerklimaat

Goed onderwijs en ondersteuning is gebaat bij een goede fundering. Dat vinden we natuurlijk in ons kompas, waarin we onze visie hebben vastgelegd. Belangrijk onderdeel daarvan is ons rijke en veilige leerklimaat. Dat is ons dagelijks werk op onze school. In het kader van ondersteuning en begeleiding lichten we er in dit onderdeel tot slot een aantal zaken uit:

  • Onze gezamenlijke schoolafspraken zijn belangrijk voor ons. Daarin hebben we vastgelegd hoe we op school met elkaar omgaan, samenwerken en samen leren;
  • We hebben veel aandacht voor de aanwezigheid van onze leerlingen. Aanwezigheid heeft veel invloed op de schoolprestaties. Aanwezigheid en de invloed daarvan op de ontwikkeling van leerlingen. Kernteams en coaches houden dat goed in de gaten. Ook hebben we een specialist in huis die hier verantwoordelijk voor is, de aanwezigheidscoach. De aanwezigheidscoach werkt op bureau leerlingzaken, onderdeel van het leerlab. Hier halen leerlingen hun uren in als ze ongeoorloofd hebben verzuimd of moeten nakomen;
  • School is een minisamenleving waar we samen werken en leren. Jezelf kunnen zijn en het omarmen van verschillen is belangrijk voor ons. Hoe we omgaan met veiligheid op school is vastgelegd in ons veiligheidsbeleid. Onze anti-pest coördinator, mevrouw Carmen Dimmendaal handelt bij pesterijen en besteedt aandacht aan het voorkomen daarvan. We zijn als school ook getraind in de VIOS aanpak, waarbij de driehoek school, straat en thuis centraal staat ter voorkoming van onveilige situaties en criminaliteit binnen de school.

Extra ondersteuning voor leerlingen die dat nodig hebben

Is er iets meer aan de hand en heb je meer hulp nodig dan we in de basis bieden? Dan is er op Het Westeraam een intern ondersteuningsteam. Dit team verzorgt de extra ondersteuning op onze school. We kennen extra ondersteuning en specialistische of intensieve ondersteuning. De ondersteuning is gericht op het gebied van leren, gedrag, gezondheid of een combinatie van deze drie. De extra ondersteuning is vaak wat korter van aard en wordt door onze interne specialisten verzorgd. De specialistische of intensievere ondersteuning duurt vaak langer en daarbij zijn meestal ook externe partijen betrokken. In dit deel leggen we dat verder uit.

Extra of intensievere ondersteuning

Soms is de gewone ondersteuning op school niet genoeg. Dan geven we een leerling extra ondersteuning. Dit gebeurt alleen als er echt een hulpvraag zichtbaar is. Elke leerling krijgt dan ondersteuning die bij hem of haar past: maatwerk.

Extra ondersteuning betekent vaak dat we:

  • Vaker hulp geven
  • Langere periode
  • Gebruik maken van meerdere specialisten
  • Meer structuur bieden

We doen dit altijd in overleg met de leerling, ouder(s)/verzorger(s) en soms ook met deskundigen van buiten de school. Deze leerlingen krijgen zoals gezegd altijd een OntwikkelingsPerspectiefPlan (OPP), dit plan bespreken we ook met ouder(s)/verzorger(s) en zullen we regelmatig evalueren met alle betrokkenen.

Soms lukt het niet om de juiste hulp op school te geven, ook al proberen we dat wel. Dat kan gebeuren als de hulpvraag van de leerling te ingewikkeld is of als de hulpvraag niet met school te maken heeft. In zulke gevallen geven we advies aan ouder(s)/verzorger(s). Vaak doen we dit samen met mensen van buiten de school. We bespreken dan welke hulp of onderzoek buiten school mogelijk is.

Als we denken dat we de leerling op school niet goed kunnen helpen en we al veel geprobeerd hebben, binnen en buiten de school, dan kunnen we adviseren om een andere school te zoeken. Dit kan een andere gewone (reguliere) school zijn, of een school voor speciaal onderwijs. Wij nemen dan contact op met andere scholen en het Samenwerkingsverband “de Verbinding” helpt hierbij. Totdat de leerling op een andere school is aangenomen, blijft Het Westeraam verantwoordelijk voor de leerling.

We hebben ook contact met hulpverleners buiten de school. Denk aan jeugdzorg, de jeugdarts, de wijkteams, leerplichtambtenaren, de schoolagent of andere instanties. We werken goed samen om leerlingen zo goed mogelijk te helpen.

Doel van de extra ondersteuning

De extra ondersteuning bij ons op school valt onder de regie van het ondersteuningsteam. De ondersteuning sluit aan bij het onderwijs en vertrekt bij de hulpvraag onze leerlingen en hun ouder(s)/verzorger(s). Het kan ook zijn dat een kernteam een hulpvraag heeft, ook daarbij ondersteunt het team van specialisten. Elk kernteam is bovendien gekoppeld aan een van de specialisten uit het ondersteuningsteam zodat deze ondersteuning en expertise toevoegt aan de overleggen waarin de ontwikkeling van de leerlingen besproken wordt.

Het doel van de extra ondersteuning is hulp op maat bieden op een manier die werkt en zinvol is.
Onze basishouding daarbij is dat wij altijd in gesprek willen en gaan met onze leerlingen en in hen geloven. We handelen uit vertrouwen en willen steeds samen zoeken naar de juiste aanpak en hulp om zo te komen tot het uiteindelijke doel: een diploma halen op het passende niveau. Dat betekent ook: we geloven dat elke leerling zich kan ontwikkelen en dat we willen zoeken naar wat wél werkt.

Als ondersteuning nodig is, zoeken we samen (leerling, coach en ouder(s)/verzorger(s))  naar de juiste hulp. Dat kan binnen of buiten de school zijn. We doen dit samen en ieder heeft hierin zijn verantwoordelijkheid.

Onze docenten en medewerkers weten waar leerlingen hulp bij nodig hebben. Ze kunnen dit herkennen, bespreken en ermee aan de slag gaan. Hulp kan op verschillende manieren worden gegeven:

  • In de klas of daarbuiten
  • Alleen of in een groep
  • Binnen of buiten de school

Het ondersteuningsteam

We hebben een kundig en betrokken ondersteuningsteam bij ons op school. Ze werken met en voor onze leerlingen in het LeerLab. Een centrale plek in de school waar altijd wel iemand is die er voor onze leerlingen is. Bovendien is het een prettige plek om te zijn, het wordt ook wel de huiskamer van onze school genoemd. Het is de thuisbasis van ons ondersteuningsteam dat bestaat uit:

  • De ondersteuningscoördinator
  • Gedragswetenschapper (orthopedagoog)
  • Jeugdarts (GGD)
  • Leerplichtambtenaar
  • Schoolmaatschappelijk werker
  • Contactpersoon van het Samenwerkingsverband
  • Leerlingbegeleider(s)
  • Aanwezigheidscoach
  • Onderwijsondersteuners
  • Remedial teacher (extra hulp)

Rol van de ondersteuningscoördinator
De ondersteuningscoördinator van onze school is mevrouw Ilse van Galen. De ondersteuningscoördinator zorgt dat alles rondom ondersteuning goed geregeld is. Zij werkt samen met de coaches, kernteams en het ondersteuningsteam.
Zij zorgt ervoor dat:

  • Iedereen op de hoogte is van afspraken;
  • Leerlingen de hulp krijgen die ze nodig hebben;
  • Er goed contact is met hulpverleners buiten de school.

Ook begeleidt de ondersteuningscoördinator het overleg met het ondersteuningsteam. Zij is het aanspreekpunt voor ouder(s)/verzorger(s) en leerlingen als er extra hulp nodig is.

Rol van de ondersteuningscoördinator

De ondersteuningscoördinator van onze school is mevrouw Ilse van Galen. De ondersteuningscoördinator zorgt dat alles rondom ondersteuning goed geregeld is. Zij werkt samen met de coaches, kernteams en het ondersteuningsteam.
Zij zorgt ervoor dat:

  • Iedereen op de hoogte is van afspraken;
  • Leerlingen de hulp krijgen die ze nodig hebben;
  • Er goed contact is met hulpverleners buiten de school.

Ook begeleidt de ondersteuningscoördinator het overleg met het ondersteuningsteam. Zij is het aanspreekpunt voor ouder(s)/verzorger(s) en leerlingen als er extra hulp nodig is.

Wat het ondersteuningsteam doet

Wat is de aanpak van het ondersteuningsteam? We leggen het hier verder uit:
Op basis van jouw hulpvraag kijkt het intern ondersteuningsteam, samen met jouw coach, welke ondersteuning jou verder helpt. En wie de beste persoon is om jou verder te helpen. Het ondersteuningsteam werkt graag samen met jouw ouder(s)/verzorger(s) en eventueel met hulp die er thuis al is. Naast de individuele hulp geeft het intern ondersteuningsteam verschillende trainingen. Bijvoorbeeld om jou te helpen met leren en plannen of over faalangst.

Als een leerling extra hulp nodig heeft, kijkt de coach eerst wat er binnen de klas mogelijk is. Werkt dat niet goed genoeg? Dan bespreekt de coach dit met de ondersteuningscoördinator of de orthopedagoog. Hiervoor vult de coach een aanvraag voor hulp in (hier worden de ouder(s)/verzorger(s) altijd over geïnformeerd). Samen kijken ze wat de volgende stap is. Dit kan zijn:

  • Extra begeleiding op school;
  • Hulp van iemand uit het ondersteuningsteam;
  • Hulp van een organisatie buiten de school.

Vervolgens maakt het intern ondersteuningsteam een plan dat met jou en jouw ouder(s)/verzorger(s) wordt besproken. Soms heet dit plan een handelingsplan en soms een OPP (OntwikkelingsPerspectiefPlan). Het gaat erom dat we de doelen en de afspraken die we maken over de ontwikkeling van onze leerlingen goed vastleggen, zodat we er allemaal onze bijdrage aan kunnen leveren, goed kunnen volgen of we bereiken wat we willen bereiken, wat we eventueel bij moeten stellen en wanneer het klaar is.

Andere voorbeelden van extra ondersteuning bij ons op school zijn: leerondersteuning, time-out momenten in ons leerlab, lesobservaties en diverse vormen van onderzoek, examenvreestraining en Schoolmaatschappelijk werk.

Het team komt elke week bij elkaar, daarnaast hebben we overleggen met ouder(s)/verzorger(s), leerling, coach (school) hulpverleners van binnen en buiten de school als dat nodig is.

Aanvragen van ondersteuning

Ondersteuning kan gedurende de periode bij ons op school op verschillende momenten worden aangevraagd:

  • Bij de start op school (welkomstgesprek).
  • Door de coach na gesprekken met de leerling, ouder(s)/verzorger(s) of collega’s.
  • Door de leerling zelf in een gesprek met de coach. De coach vraagt hier ook naar.
  • Bij de start op school tijdens het intakegesprek.
  • Door ouder(s)/verzorger(s) tijdens de driehoeksgesprekken of op een ander moment via de coach.
  • Door docenten die zich zorgen maken. Zij bespreken dit met de coach, die het met ouder(s)/verzorger(s) en de leerling bespreekt.
  • Door hulpverleners van buiten de school, zoals een jeugdarts of schoolmaatschappelijk werker. Zij bespreken dit met de coach of het ondersteuningsteam.

Wanneer vastgesteld is dat het ondersteuningsteam moet worden ingezet zal de coach, in samenspraak met iemand vanuit het ondersteuningsteam, (na informeren van de ouder(s)/verzorger(s)) een I-OT aanvraagformulier indienen. Hier wordt in het kort de vraag uitgelegd, eerste doelstellingen geformuleerd en vervolgens wordt deze leerling besproken binnen het ondersteuningsteam.  Daar wordt een casusregisseur vastgesteld die samen met coach zorgdraagt voor communicatie en vervolg naar ouder(s)/verzorger(s), leerling en collega’s. Het doel is om de leerling met kortdurende ondersteuning weer goed op weg te helpen.

Als een leerling extra ondersteuning krijgt, maken we afspraken. Deze zetten we op papier in een handelingsplan (SOM). Als de hulpvraag ingewikkelder is, maken we een OntwikkelingsPerspectiefPlan (OPP). We maken dit plan wanneer er behoefte is aan de extra ondersteuning.

Ook wanneer we later in de schoolloopbaan van onze leerlingen vaststellen dat er ondersteuning nodig is, zullen we dit altijd in samenspraak met de leerling en de ouder(s)/verzorger(s) doen. Immers, een leerling die invloed heeft op zijn eigen proces en hulpvraag zal daar veel meer van kunnen profiteren. We praten met de leerlingen en niet alleen over de leerlingen. Wederzijds respect, de leerling horen en zien vinden wij heel belangrijk.

Tot slot

Samenwerking leerling, ouder(s)/verzorger(s) en school

In dit hele document benoemen we regelmatig dat we het heel belangrijk vinden om in de driehoek met ouder(s)/verzorger(s) -school-leerling samen te werken.

De leerling heeft echt een stem in zijn ontwikkeling, maar ook in zijn ondersteuning. Zoals te lezen is beginnen we hier al mee bij het kennismakingsgesprek waar veel ruimte is om aan te geven wat nodig is om een fijne tijd op onze school te kunnen hebben en goed tot leren en ontwikkelen te kunnen komen.

Tijdens de driehoeksgesprekken is hier ook altijd gelegenheid voor. Daarnaast kunnen er gesprekken ingepland worden met de persoonlijke coach. Ook zijn er, wanneer het ondersteuningsteam betrokken is, overleggen met leerling, ouder(s)/verzorger(s), de hulpverlening van buiten school en van binnen de school. Tijdens deze overlegmomenten is er steeds ruimte om aan te geven waar de behoefte ligt ter attentie van ondersteuning. Wij hebben de overtuiging dat een leerling het meeste gebaat is bij hulp en ondersteuning wanneer een leerling zelf meegedacht heeft of ideeën hierover heeft, dus willen we ouder(s)/verzorger(s) en leerlingen dan ook echt uitnodigen om dit met ons te delen. We organiseren hier ook regelmatig formele momenten voor, zoals tijdens overleg met de leerlingenraad, tijdens de afname van Cito leerling in beeld (evaluatie) en tijdens onze gesprekken met het ouderpanel.